mandag 4. mai 2009

Leve uten alkohol?

Sámi Nisson Forum (SNF) setter nå alkoholmisbruk blant samer på dagsordenen! Det synes jeg er bra og på tide. SNF og Gudrun Lindi vil nå kartlegge omfanget av dette blant samer i Skandinavia og Russland.

Jeg får innrømme at dette ikke akkurat har vært noe tema blant oss samepolitikere, og jeg bøyer meg i støvet for Lindi og company som tar opp dette sårbare og kanskje også tabubelagte (?) temaet.

Alle vet at det er alkoholmisbruk blant samer, unge så vel som eldre. Men hvor stort omfang det er, det vet ikke jeg. Ikke vet jeg hvorvidt det er et større problem blant oss samer enn blant majoritetsbefolkningen. Jeg vet heller ikke om alle konsekvensene det medfører. Jeg håper undersøkelsen SNF setter igang fortelle oss det.

De fleste av oss skiller mellom bruk og misbruk av alkohol, men er veien fra bruk til misbruk kortere enn vi tror? Eller vil tro?

Ingen kommentarer: