fredag 7. august 2009

Vei til Musken

Musken - den lille bygda i Tysfjord er veiløs, og har i flere tiår kjempet om vei. Nå er kampen i gang igjen!

For noen uker siden var det folkemøte i Musken, om nettopp vei til bygda. Så nå er det dekket bord for alle lokale politikere som vil ha en valgkampsak til høsten. Jeg starter. Jeg er jo (nesten) lokal, og politiker, selv om jeg stiller i en annen valgkrets. Hellemobotn - bygda mi er innerst i fjorden. Vi satser ikke på veiforbindelse, derimot på kommunikasjonsmuligheter til havs og ovanifra. Men så er det jo bare bebodd der om sommeren også da.

Imotsetning til Musken.

Musken er ei vakker lita bygd som har kjempet hardt for å beholde skolen sin. Vunnet har de- så langt. Men hva skjer med skolen når veien kommer? Eller bygda generelt? Muskenfolket selv mener det vil få mange positive konsekvenser, blant annet for næringsliv og offentlig tjenestetilbud.

Uansett- vei til Musken vil vi ha. Det mangler bare femten kilometer. Selv om noen nostalgikere og romantikere nok synes det er sjarmerende å bare kunne komme til Musken sjøveien.

Forresten så kan jo Muskenfolket søke Sametingsrådet om midler til veiprosjektet. Arbeiderpartiet sitt sametingsråd har allerede bevilget 400 000 til veiprosjekt i Nervei i Finnmark, og da skulle det jo bare mangle at de ikke bevilget samme sum til Musken også. Nå er ikke jeg så stor tilhenger av at Sametinget skal bruke pengene på veiprosjekter i Sábme, da blir det fort vei i stedet for språk. Men gjort er gjort og spist er spist. Og man skal være rettferdig. Får den ene samiske veiløse bygda veipenger, så må den andre samiske veiløse bygda også få det.

Rettferdighetssansen er innprentet i meg av min mor. Det er nok sånn det er å være så mange søsken.

Ingen kommentarer: