torsdag 26. februar 2009

Tradisjonell kunnskap

Bevaring av tradisjonell kunnskap er et tilbakevendende tema her på Sametinget. Vi har det i grunn travelt fordi den kunnskapen innehar nemlig våre eldre. Den kunnskapen er derfor i ferd med å forsvinne, og det haster virkelig å få tatt vare på den.

Jeg mener alle må ta et ansvar her. Vi i NSR foreslo på Sametinget(og fikk flertall) at et av hovedsatsningsområdene for Samefolkets fond nettopp er tradisjonell kunnskap. NSR vil fortsatt jobbe for at tradisjonell kunnskap både bevares og videreføres.

Jeg mener også at alle og enhver har et ansvar å tilegne seg tradisjonell kunnskap. Sist sommer startet jeg, og var på koftekurs hos áhkko. Jeg fikk leve tett innpå min áhkko en stund, og det var fint for oss begge. Jeg lærte både det ene og det andre trikset. Etter noen uker nede i kjelleren hos áhkko hadde jeg en fin egenprodusert bryllupskofte. Eller rettere sagt en kofte som er laget av mine hender og áhkko sitt hode.

For øvrig så er det ingen tvil om at min áhkko lever både sunnere og mer miljøvennlig enn både Grete Waits og Fredrik Hauge. Hun er ingen miljøvernfanatiker, men hun kildesorterte tiår for politikerne her til lands fant ut at det var lurt. Hun har det i livsstilen sin. Hun lever slik fordi det er naturlig for henne, ikke fordi hun har et eller annet prinsipp eller ideal, eller vil redde verden.

Så nå er det bare for meg å sy i vei, og kanskje klarer jeg engang å leve like miljøvennlig som flere av mine eldre slektninger.

1 kommentar:

Silje-mor sa...

áhkko er ei dame med bein i nesa og sine meningers mot, og burde vel egentlig hatt en selvskreven plass på sametinget, eller hva??

Ellers gjelder det vel for samer som for nordmenn flest, kulturarven er iferd med å forvitre etter som våre eldste dør -og vi har ikke lært oss håndtverk eller lure tips fordi vi bare kan stikke på butikken eller shoppe på nettet...