fredag 19. desember 2008

ventetid

advent er ventetid. ventetid på en høytid som for mange er fest og glede, men for andre er full av sorg og savn. sorg og savn etter noen man har mista, og som man aller helst skulle hatt i lag med seg. nå snart er det jul igjen, og mange møter den med sorg; noen for første gang, noen for andre, noen bærer kanskje på savn hele livet.

men det er mye man kan vente på- ikke bare jul.

ventetid i mars 2007:

til morfar

vi venter du og jeg
nå i natta i hver vår seng
men det er mange mil mellom oss

men vi venter i lag alikevel

vi venter på døden
som kommer snart og henter deg hjem

du er i hjertet mitt
jeg er i hjertet ditt

tiden går så langsomt
fru død lar vente på seg
det er jeg litt glad for
fordi jeg vil egentlig ha deg her
litt lenger

du sover kanskje nå
kanskje drømmer du
kanskje om mormor
du vet- hun venter jo på deg
jeg tror hun gleder seg til du kommer jeg
hun synes nok
ventetida er lang hun også
som vi
men hun gleder seg nok

vi gråter

jeg har så lyst å holde deg i hendene
stryke deg på panna
og smile til deg
jeg får sende smilene til deg gjennom tankene

når du kommer til himmelen
synes jeg du skal danse en gladdans
mormor bli nok glad
du må klemme henne fra meg
og si at hun har vært savnet
og savnes hver eneste dag
hver eneste time minutt sekund

du må fortelle henne at jeg har savnet henne i voksenlivet mitt

men det har jo gått bra da
vi har jo klart oss
det gikk jo bra tross alt
men det har til tider vært veldig vanskelig

det er rart med livet morfar
men enda rarere med døden
mamma sier du er klar for å dø
det synes jeg er rart
er du virkelig det?
kan noen noengang bli klar for å dø?

men det er godt at du er klar
det er godt å vite at det er det du vil

så nå venter vi du og jeg

på døden
det er litt godt å vente på den
men kanskje venter døden av og til på oss også?
på at vi skal bli klare

det er mye man skulle sagt når man venter
men av og til
er det bare fint å være stille
kjenne hjertet slå kjenne på livet kjenne på
sårbarheten

kjenne på kjærligheten

kjenne på stillheten

mens vi venter

men nå skal jeg være stille morfar slik at du får drømme i fred

Ingen kommentarer: