mandag 23. mars 2009

På 'n igjen

I går ble jeg nominert på førsteplass til NSR sin liste til Sametingsvalget liste i Sør- Norge. Det er andre gang jeg nå tar fatt på valgkamp, men denne gangen har jeg i det minste en anelse om hva jeg går til.

Forrige gang ble jeg nominert på andreplass, og hadde heldigvis Rita- Alise Porsanger på førsteplass. Som en slags "fersking" i politikken ble mottoet fort "learing by doing". Vel, sånn helt politikkfersk var jeg jo ikke, hadde jo noe kirkepolitikkerfaring med meg. Men det er nok to områder som ikke er helt sammenlignbare. Jeg er fortsatt stor fan av Ungdommens kirkemøte. Der har man i det minste en godteskål på talerstolen; en sånn bonus for de som tar ordet. Jeg tror ikke vi skal innføre det på Sametinget akkurat. Det måtte i så fall være for alle de om lar vær å ta ordet når man alikevel ikke har så mye å tilføye.

Nå er det jeg som har førsteplass, og det synes jeg er en stor tillit. Jeg er veldig glad og takknemlig for den, og gleder meg til å ta fatt. Jeg har jeg fått med meg Lisbeth Somby på andreplass. Hun er en mangeårig samisk kulturarbeider. Jeg er så heldig å få ha jobbet sammen med henne i Oslo Sámii Searvi, og er mange ganger blitt imponert av hennes kunnskap, erfaring og prosjektledelse.

Så nå blir det valgkamp! Jeg kan jo starte med å avsløre at jeg har en sånn fine-og-kule-skrivebøker-fetisj, og har benyttet anledningen til å kjøpe meg en ny. Den skal være valgkampbok, og har ark som er veldig bra å skrive på. Den er for øvrig svart, noe som ikke er helt bra siden jeg har nemlig funnet ut at jeg er prinsippielt i mot svart. Men det ser ut til at svart av og til ikke er til å unngå. Ja, da må man må visst velge... og det er jo i grunn det politikk går ut på. En kompromi-valgkampbok er jo derfor en svært bra begynnelse.


Sånn ser lista vår ut:

1 Kirsti Guvsám 1979 Bud i Romsdal
2 Lisbeth Somby 1966 Oslo
3 Ole Mathis Hetta 1946 Stavanger
4 Anita Ravna 1961 Moss
5 Jan David Anti 1979 Elnesvågen
6 Laila Nystad 1981 Skedsmo
7 Jonar Barrock 1947 Oslo
8 Mona Hornæs 1972 Bergen
9 Johnny Bomban Anthi Siljuberg 1959 Skedsmo

3 kommentarer:

Silje-mor sa...

Gratulerer! Dette borger for mange muligheter til å stikke innom i forbindelse med møter på sametinget, eller hur?? Velkommen!

kirsti guvsám sa...

Takker! Javisst kan dette føre til noen finnmarksturneer. Det er fint.

Anonym sa...

Nå begynner jobbinga; å overbevise alle som får det blå valgkortet i posten at det er verdt å gå å stemme, og at det er verdt å stemme på NSR http://www.nsr.no/website.aspx?displayid=19240