onsdag 1. oktober 2008

- Voldtekt er ikke det verste

Å si at voldtekt er det verste som kan skje en kvinne er fordomsfullt, mener Anna Svensson.

Artikkelen på abcnyheter.no er verd å lese.

Svensson kritiserer det hun mener er en umyndiggjøring av voldtatte kvinner i samfunnsdebatten, og mener man gjør det vanskeligere for kvinner å bearbeide voldtekter når de plasseres i rollen som ofre.

- Å stemple kvinner som har opplevd seksuelle overgrep som ofre er å ta fra dem sin styrke og retten til å kjempe for seg selv, sier Svensson.

«Å kalle meg et voldtektsoffer er å se på meg med øynene til den som voldtok meg. Da er jeg fremdeles hans offer», skriver hun.

2 kommentarer:

Silje-mor sa...

Sterke ord! Men hvis man har behov for aa definere hva en kvinne utsatt for voldtekt er, hva skal man kalle henne da...

kirsti guvsám sa...

Ja det er sterke ord. Jeg mener voldtektsutsatt/incestutsatt/overgrepsutsatt er dekkende ord.

Forskjellen mellom *offer" og "utsatt" er ganske stor. Ordet "utsatt" signaliserer at man har opplevd noe, men samtidig er i stand til å kunne bearbeide det og jobbe seg ut av det. "Offer" har i grunn motsatt betydning....